Vorige edities

Een sfeerimpressie van de editie van 2014


Promotiefilmpje van 2014:


De locaties en muzikanten van de editie van 2014

Krijtmolen d’Admiraal in Amsterdam-Noord

Krijtmolen d’Admiraal in Amsterdam-Noord

Half december 2013, op een bijna lente-achtige wintermiddag, maakten wij een wandeling in de mooie omgeving van Landsmeer. Geïnspireerd door de omgeving ontstond het idee voor Toertje Muziek: niet-alledaagse concerten op unieke locaties die op fietsafstand van elkaar verwijderd zijn.

Laatst overgebleven tras- en krijtmolen van Nederland
Leuke ideeën moeten geen ideeën blijven, dus zijn we bij molenaar Harm-Ydo op de koffie gegaan om te vragen of wij de laatst overgebleven tras- en krijtmolen van Nederland als concertlocatie mogen gebruiken. We waren op zoek naar unieke locaties en dat is toch zeker een kwalificatie die we aan dit rijksmonument uit 1792 kunnen toedichten. Je vindt Krijtmolen d’Admiraal in Amsterdam-Noord aan het Noordhollandsch kanaal ter hoogte van het dorp Buiksloot.

Industrieel erfgoed
Tijdens een concert dat Mirjam onlangs met haar Merain Trio in de prachtige Molenzaal d’Admiraliteit gaf, vertelden diverse bezoekers die al jaren in Landsmeer wonen dat ze nog nooit in de molen geweest waren. Zo blijkt maar weer dat je mooie dingen gemakkelijk over het hoofd ziet. Voor ons een extra reden om dit industrieel erfgoed onderdeel te laten uitmaken van Toertje Muziek.

Kijk ook eens op de websites van Molenzaal d’Admiraliteit en Krijtmolen d’Admiraal.


Oude fabriekshal Van Acker in Landsmeer

Oude fabriekshal Van Acker in Landsmeer

Als je zo’n geweldige eerste locatie hebt gevonden, lijkt het een hele uitdaging om nog twee locaties te vinden van vergelijkbaar kaliber. Wilma van Acker was dit voorjaar druk bezig met het organiseren van een pop-upweekend in de voormalige fabriek die haar vader Wim in 1946 was begonnen. Toen was het nog een kleine smederij waar o.a. speelgoedgitaartjes en appelboren werden gemaakt. Later zou het bedrijf uitgroeien tot een gerenommeerd specialist op het gebied van zwaar zet- en walswerk.

Perfecte locatie
Nog voordat haar drukbezochte pop-upevent plaatsvond, leidde Wilma ons enthousiast rond door de fabriek. Zonder deze rondleiding was het nooit in ons opgekomen om deze fantastische industriële plek als concertlocatie te gebruiken, maar toen we na afloop naar huis wandelden wisten we zeker dat dit een perfecte plek zou zijn voor Toertje Muziek.

Buitenkansje
In 1996 werd het bedrijf verkocht en in 2009 zijn de gigantische machines naar Den Oever overgebracht waardoor de fabriek nu een prachtige grote lege sfeervolle ruimte is waar de historie van af straalt. Een buitenkansje om dit normaal voor publiek gesloten terrein te betreden en te genieten van een concert met een extra dimensie.

Je vindt de fabriek midden in Landsmeer, aan de Dorpsstraat 54b, achter Café De Ruif.


IMG_8161

Zorgboerderij de Marsen

In het staartje van afgelopen zomer maakten wij kennis met Plat du Boer. Een bijzonder leuk initiatief dat bestond uit etentjes op het boerenerf. Veelal zonovergoten en met een actieve rol voor de bezoekers. Er werd gekookt met lekker lokaal voedsel dat we deels zelf mochten oogsten. Op deze manier leerden wij Zorgboerderij De Marsen in Het Twiske op een heel andere manier kennen.

Romantische concertlocatie
Dit voorjaar bleek tijdens een toevallig praatje met boer Benno dat hij een enthousiast muziekliefhebber is. Hij gaf gelijk aan dat we maar eens moesten kijken hoe we de wereld van de muziek kunnen combineren met de wereld van de boerderij. Dat heeft geresulteerd in een buitengewoon romantische concertlocatie. De boomgaard zal het smakelijke decor, het weidse podium en bovendien de tribune vormen voor Toertje Muziek. En mocht het toevallig regenen op 31 augustus, dan verhuizen we naar de hooischuur van Zorgboerderij De Marsen. Een minstens zo unieke locatie!

 


 

Nederland, Amsterdam, 10 april 2014 The Nordanians Foto: Merlijn Doomernik
Foto: Merlijn Doomernik

The Nordanians:
Oene van Geel – viool
Mark Tuinstra – gitaar
Niti Ranjan Biswas – tabla

Het driekoppige monster
The Nordanians: een stomende drie-eenheid uit Amsterdam Noord (vandaar de naam).
Altviolist en Boy Edgarprijswinnaar 2013 Oene van Geel, gitarist Mark Tuinstra en tablasnelheidskoning Niti Ranjan Biswas brengen virtuoos vuurwerk op het podium.

De Volkskrant schreef: “Een driekoppig monster met de achteloze lichtvoetigheid van een ballerina, acrobatische trio’s in een organische samenhang.”

Zij spelen muziek die gebaseerd is op traditionele raga, knallende funk, maar ook op fijnzinnige kamermuziek. Die ‘mengelmoes’ zorgt voor een bijzondere live-ervaring.


Jendéla

Jendéla:
Mieke Manschot (zang)
Harimada Kusuma (piano)

Proeverij van gezongen tango’s
Jendéla presenteert een proeverij van gezongen tango’s (Sabor a Tango).

Jendéla is een boeiend en verfrissend duo bestaande uit Harimada Kusuma (piano) en Mieke Manschot (zang). Ze brengen op sfeervolle wijze oude tango’s tot leven en maken daarbij speelse en fantasierijke bewerkingen. Jendéla blijft hierbij altijd dicht bij haar publiek door de luisteraar te betrekken in de beleving van de teksten, die van alle tijden zijn.

De twee musici ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij een klassieke opleiding volgden. Na hun afstuderen gingen zij een samenwerking aan op basis van hun gedeelde passie voor de gezongen tango. Ze volgden coaching bij tangomusici en trokken de stoute schoenen aan om het pad van improvisatie en inspiratie te betreden. Ze verdiepten zich in de achtergronden van de gezongen tango en ontdekten de fascinerende geschiedenis van dit bijzondere genre met haar intense teksten.

Door de brede interesse van beide musici ontstond een unieke samenwerking waarin creativiteit en originaliteit de boventoon voeren. Zo maakten zij voor “Sabor a Tango”(tangoproeverij) bewerkingen van klassieke stukken in de stijl van de Argentijnse tango.


IMG_8309

Campolago
Gerlieke Aartsen (hobo)
Mirjam Rietberg (harp)

Speciaal samengesteld programma
Campolago bestaat uit Gerlieke Aartsen op hobo en Mirjam Rietberg op harp. Beiden zijn opgegroeid in Landsmeer en studeerden aan het Conservatorium van Amsterdam.

De muziek van Campolago is niet in één woord te vangen. Zo spelen zij muziek van Bach uit de tijd dat de hobo nog een nieuw te ontdekken instrument was, maar ook klezmermuziek waarin de melancholieke en tegelijkertijd energieke karakters van hobo en harp mooi tot hun recht komen. In dit speciaal samengestelde programma is ook plaats voor werk van Astor Piazzolla. Hij was een groot liefhebber van Bach en hield van jazz en tango-folklore. Piazolla wist zijn muzikale liefdes samen te smelten in een bijzondere eigen muziekstijl.

Campolago is een mooie combinatie van twee prachtige muziekinstrumenten die de ziel weten te raken.

Gerlieke Aartsen werd tijdens het laatste jaar van haar middelbare school toegelaten tot de vooropleiding van het Conservatorium van Amsterdam, waar ze vervolgens haar hele studieperiode heeft doorgebracht. Ze studeerde hobo bij Pauline Oostenrijk en Ernest Rombout en daarnaast volgde ze masterclasses bij Alexei Ogrintchouk, Lucas Navarro, Heinz Holliger en Thomas Indermühle. Ze studeerde in juni 2012 cum laude af aan de Master en wist de jury te overtuigen van het feit dat de hobo zich niet alleen leent voor klassieke muziek, maar ook voor andere muziekstijlen waaronder jazz en wereldmuziek. In het verleden speelde Gerlieke onder andere in het Jeugd Orkest Nederland, het Nederlands Studenten Orkest, het Nederlands Studenten Kamer Orkest en het Ricciotti Ensemble en momenteel maakt zij deel uit van het Jong Nederlands Blazers Ensemble (JongNBE). Daarnaast treedt ze zeer regelmatig op in de meest uiteenlopende samenstellingen en remplaceert ze onder andere bij de Marinierskapel, het Nederlands Blazers Ensemble, het Residentie Bach Orkest, Philharmonia Amsterdam en l’Orchestre Particolare. Naast haar carrière als hoboïste is Gerlieke Research Master student Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en doet ze onderzoek naar kippenvel, opgewekt door muziek en film.

Mirjam Rietberg begon op zevenjarige leeftijd met harp spelen. Sinds 1996 studeerde zij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Erika Waardenburg, behaalde in 2002 haar 1e fase diploma en in juni 2004 haar Mastersdiploma, waarin zij zich specialiseerde in Nederlandse muziek voor harp in verschillende bezettingen. In 2005/2006 heeft Mirjam met behulp van het Prins Bernard Cultuurfonds een half jaar gestudeerd bij Jana Bouskova aan de Academy of Performing Arts in Praag. In 2007 heeft zij gestudeerd bij de beroemde Jazzharpisten Park Stickney en Rosetty aan het conservatorium van Rotterdam. Mirjam volgde masterclasses bij Susanna Mildonian (Italië), David Watkins (Engeland), Marielle Nordman (Frankrijk), Maria Graf (Duitsland). Zij heeft met succes deelgenomen aan een aantal concoursen, prijzen won zij op het Nederlands concours voor jong muziektalent en op het internationaal harpconcours in Hongarije. In 2011 was zij te gast op het Internationaal Harpfestival in Rio de Janeiro. Mirjam speelt diverse soorten harpen en is wereldwijd een van de weinigen die op professioneel niveau chromatische (kruissnarige) harp speelt.